گرد آورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی کرده ام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی او است.(1)
رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقّت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشی های جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می شود، صورت گیرد که در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می شوند، اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته اند. مگر آن که با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کار شکن و مفسدند.(2)
ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری موظف است در اسرع وقت دستور دهد تا هیأتهایی به جای هیأتهای منحله، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعیین تا در گزینش افراد صالح، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند، و گزینش زیر نظر آنها انجام گیرد، و دقّت شود تا این افراد تنگ نظر و تند خو و نیز مسامحه کار و سهل انگار نباشند. و چنانچه قبلاً تذکر داده‌ام. میزان در گزینش، حال فعلی افراد است، مگر آن که از گروهکها و مفسدین باشند، یا حال فعلی آنها مفسده جویی و اخلالگری باشد. و اما کسانی که در رژیم سابق به واسطه جوّ حاکم یا الزام رژیم ستمگر مرتکب بعضی نارواها شده اند ولی فعلاً به حال عادی و اخلاق صحیح برگشته اند، تندرویهای جاهلانه در حق آنها نشود که این ظلم است و مخالف دستور اسلام، و باید ممنوع اعلام شود.(3)
راجع به اسلامی کردن خودتان دو تا مطلب هست: یکی این که به این معنا باشد که در این انجمنها اشخاص منحرف، غیر متعهد به اسلام، بلکه دشمن اسلام، نباشد. آنهایی که نمی خواهند اسلام در این کشور تحقق پیدا بکنند و از اسلام سیلی خورده اند در همه جاهایی که با اسلام اسلام یک انجمنی هست، یک مساجدی هست و جاهای دیگری که اینها کوشش دارند که در آن جاها نفوذ کنند. تکلیف انجمنهای اسلامی، چه در مدارس و چه در سایر جاهای کشور، که بحمدالله همه جا هست، تکلیف اولی این است که اشخاصی که در این انجمنها وارد می شوند شناسایی شده باشند؛ سابقه قبل از انقلابشان و در انقلاب چه کردند و چه بودند و قبل از انقلاب اینها داخل چه امری بودند و چه کارهایی می‌کردند، خانواده‌های اینها خانواده‌های متعهد به اسلام است؟ خود این فرد قبل از انقلاب متعهد به اسلام بوده است و بعد از انقلب هم به همان حال باقی مانده است، یا نه(4)

راهبردهای تصریحی:

1- میزان حال فعلی افراد است آلا در گروهکها و مفسدین و کارشکنان.
2- گذشته‌ی افراد قبل و بعد از انقلاب و وضعیت خانواگی از لحاظ تعهد به اسلام و باقی ماندن بر آن، بایستی تحقیق و بررسی شود.

نکته استنباطی:

1- نه باید به بهانه‌ی خراب کسی او را طرد کرد و نه باید به سبب گذشته خوب کسی خطاهای امروز او را نادیده گرفت.
2- بایستی با توجه به حساسیت محل انتصاب افراد، در گزینش، ملاکها و دقّت لازم را اعمال کرد.
3- گذشته‌ ی افراد تا زمانی در حال فعلی آنها مؤثر است که هم اکنون هم ادامه داشته باشد، چه مثبت و چه منفی.

پی‌نوشت‌:

1.صحیفه امام (ره)، ج21، ص469.
2.صحیفه امام (ره)، ج17، ص 139.
3. صحیفه امام (ره)،ج17، صص 219 و 220.
4. صحیفه امام (ره)، ج14، صص242 و 243.

منبع مقاله :
گردآوری: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت،(1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول